E-Förslag
Ytterligare övergångsställe korsningen Perugatan-Arabievägen
Beskrivning
Vill ge förslag på att få ytterligare ett övergångsställe till vid korsningen Perugatan-Arabievägen. Anledningen är att boende i delar av kvarteren på gatorna Trastgatan/Arabievägen/Lärkgatan ( se bifogad bild ) inte på ett säkert sätt kan ta sig över vägen för att komma till bland annat Förskola, dagligvaruhandel etc utan att behöva gå en omväg på flera hundra meter till närmsta övergångsställe. Vi vill på ett säkert sätt kunna ta oss fram på våra gator utan att riskera våra egna och våra barns liv.
Vi är många i området som är barnfamiljer men även många äldre som redan har det svårt att ta sig fram Man ska inte behöva känna stress eller oro bara för att man vill gå över en gata som inte innehar övergångsställe när själva lösningen är enkel. Det vill säga ytterligare ett övergångsställe.
Förslaget innebär alltså ( enligt bifogad bild ) ytterligare ett övergångsställe vid korsningen Perugatan-Arabievägen.
Bifogade filer
IMG_8487.jpegIMG_8486.jpeg
Beslut
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade 2024-03-19 § 14 att med hänvisning till kommunstyrelsens förvaltnings tjänsteskrivelse 11 mars 2024 anse eförslaget om ytterligare ett övergångsställe i korsningen Perugatan och Arabievägen som besvarat samt,
att tacka förslagsställaren för visat intresse.
Skäl till beslutet
Innan beslut togs i kommunstyrelsens arbetsutskott så har kommunstyrelsens förvaltning behandlat och tagit fram ett förslag till svar till kommunstyrelsens arbetsutskott.
Förvaltningen skriver såhär i skrivelse 2024-03-11:
Samhällsbyggnadsenheten har senaste året fått flera önskemål på nya övergångsställen, framför allt inne i Västervik. Många tror att det är säkrare att passera en gata vid ett obevakat övergångsställe än där ett övergångsställe saknas vid en gata.
Forskning som Trafikverket hänvisar till visar att obevakade övergångsställen inte förbättrar trafiksäkerheten eller framkomligheten för de gående. Vi löper till och med större risk att dödas eller skadas svårt när vi korsar körbanan på ett övergångsställe än när vi korsar körbanan på en annan plats. Antalet personskadeolyckor är 20?40 procent större vid korsande på övergångsställe än vid korsande på likvärdig plats där det inte finns övergångsställe.
Sannolikt är den gående som vill passera över gatan utan att det finns ett övergångsställe mer försiktig och söker ögonkontakt med de fordon som närmar sig. Passagen över gatan sker därför mer kontrollerat och i samförstånd mellan fordonsförare och den gående.
Efter samråd med Polisen och Räddningstjänsten finns inga uppgifter på att korsningen Perugatan/Arabievägen skulle vara särskilt olycksdrabbad. Polisen framför att ?övergångsställen i all ära, men trafiken på framför allt Arabievägen är väldigt gles och att det därför utan fara går att korsa den för att sedan använda övergångsstället på Perugatan och det ena på Arabievägen?.
Samhällsbyggnadsenheten ställer sig därför tveksam till om ytterligare obevakade övergångsställen skulle leda till en större trafiksäkerhet för de som vill passera över gatorna i korsningen. I den aktuella korsningen finns redan två obevakade övergångsställen, dels över västra sidan av Perugatan, dels norra sidan av Arabievägen. Dessutom är det stopplikt för fordon som kommer på Arabievägen och ska passera ut på Perugatan. Detta innebär att fordon på Arabievägen som kör in mot korsningen också har en låg fart och borde därmed ha god uppsikt över trafiksituationen i korsningen och då borde kunna uppmärksamma gående som vill korsa gatan.
E-förslaget bör avslås.