Servering av alkoholdrycker
Den här tjänsten kräver inloggningAnsök eller anmäl via e-tjänst
Här ansöker företag, förening eller stiftelse om tillstånd att servera alkoholhaltiga drycker enligt 8 kap 2 § alkohollagen (2010:1622).
Du kan också använda e-tjänsten för att anmäla eller ansöka om förändringar eller tillägg i ditt företags befintliga serveringstillstånd.
Som privatperson har du endast tillåtelse att servera alkoholdrycker till ett slutet sällskap, inte till allmänheten.
Ibland krävs också ett serveringstillstånd. Serveringstillståndet gäller då vid ett enstaka tillfälle, exempelvis på ett bröllop. Läs mer om reglerna här.
Hämta dina företagsuppgifter
Inne i e-tjänsten kan du välja att hämta uppgifter om ditt företag från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så du slipper att fylla i dem manuellt.
Läs mer på sidan Så här hämtar kommuner företagsuppgifter.
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Företag, förening eller stiftelse kan använda e-tjänsten för att ansöka om:
- Ett nytt stadigvarande tillstånd.
- Förändring i befintligt stadigvarande tillstånd (exempelvis dryckessortiment, serveringsyta eller serveringstider).
- Ett tillfälligt tillstånd för servering till allmänheten.
- Ett tillfälligt tillstånd för servering till slutet sällskap.
- Anmäla servering av endast folköl (klass 2)
Företag, förening eller stiftelse som redan har tillstånd kan också använda e-tjänsten för att anmäla:
- Cateringverksamhet.
- Provsmakning av alkoholhaltiga drycker.
- Kryddning av spritdryck.
- Ändring av serveringsansvarig personal.
- Försäljning eller avveckling av restaurang eller serveringsställe.
- Ägarbyte i bolaget.
- Att bolaget upphör och samtliga tillstånd ska återkallas.
När du företräder ditt företag så kan du använda din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör ansökan.
Ansök eller anmäl via blankett
Vill du istället göra din ansökan eller anmälan via blankett så kan du skicka eller lämna in blanketten till:
Postadress:
Västerviks kommun
Miljö och byggnadskontoret
593 80 Västervik
Besöksadress:
Lunnargatan 1
Västervik
Handlingar som du ska bifoga
Det blir smidigare för dig om du har de handlingar du behöver klart innan du startar e-tjänsten. Om du inte har dina handlingar tillgängliga för tillfället så kan du påbörja ditt ärende men spara det och avsluta det vid ett senare tillfälle.
Exempel på handlingar som företag ska bifoga vid ny ansökan:
Registreringsbevis från Bolagsverket, ägarförhållanden, köpeavtal och finansiering, ekonomi och budget, dispositionsrätt och ritningar över serveringslokal och eventuell uteservering.
Lokala förhållanden i din kommun
En prövningsavgift tas ut vid en ny ansökan och vid vissa andra ärendetyper.
Läs mer om serveringstillstånd och avgifter här.
Tänk på att det tar ca 6 till 8 veckor, från det att ansökan är komplett, att få sin ansökan prövad. Beslut om stadigvarande tillstånd fattas av Miljö- och byggnadsnämnden.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
När du har skickat in ditt ärende till kommunen, registreras de personuppgifter som du har uppgett, i kommunens ärendehanteringssystem. Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att kommunen ska kunna fullfölja sitt uppdrag som myndighetsutövare, samt kunna ge så bra och rättssäker service som möjligt vid handläggningen av ditt ärende.
Vid behandlingen av personuppgifterna tillämpas gällande integritetslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Mottagare av personuppgifter
Vid ansökan om stadigvarande serveringstillstånd:
- Miljö och byggnadskontoret, Västerviks kommun
- Räddningstjänst, Västerviks kommun
- Polismyndigheten
- Länsstyrelsen i Kalmar län
- Folkhälsomyndigheten
Vid övriga ärenden:
- Miljö och byggnadskontoret, Västerviks kommun
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Västerviks kommuns Dataskyddsombud. Du når Dataskyddsombuden via vasterviks.kommun@vastervik.se. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnadsnämnden
mbn@vastervik.se
Miljö och byggnadskontoret
mbn@vastervik.se
010-355 40 00
Följande behövs för e-tjänsten
- Du måste ha fyllt 20 år
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation