Boka borgerlig vigsel

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Här kan du boka in tid för borgerlig vigsel. Bokningen är preliminär till dess att du har fått en bekräftelse från oss.

E-tjänsten kräver att både du och den du ska gifta dig med har en e-legitimation.
Vigselceremonin äger rum i Kommunhuset i Västervik och utförs av utsedda vigselförrättare normalt på fredagar.
Läs mer om vad som gäller kring borgerlig vigsel på Västerviks kommuns hemsida.

Om du har önskemål om att viga dig på annan tid än vad som erbjuds i e-tjänsten eller på annan plats än i Kommunhuset, kontakta kansliet på vigslar@vastervik.se eller 010-355 40 60.

Hindersprövning och vigselintyg hos Skatteverket
Innan ni gifter er måste ni ansöka om hindersprövning hos Skatteverket.
Om er ansökan blir godkänd skickar Skatteverket ett vigselintyg till er. Detta intyg ska du bifoga i e-tjänsten vid bokningsanmälan av vigsel hos kommunen.
Ett hindersprövningsintyg är giltigt i 4 månader från och med det datum det utfärdades.
Kontrollera att giltighetstiden för intyget om hindersprövning sträcker sig fram till och med den dag ni har tänkt att gifta er.
Om någon av er inte är folkbokförd i Sverige, måste ni besöka ett av Skatteverkets servicekontor innan ni ansöker om hindersprövning.
Läs mer om hindersprövning på Skatteverkets hemsida.

Namnbyte
Om ni vill att era gamla namn ska stå på det vigselbevis som ni får direkt efter vigselceremonin, då väntar ni med namnbytet till efter ni skickat in denna bokningsanmälan eller efter vigseln.
Uppge i så fall era gamla namn i anmälan.
Om ni vill att era nya namn ska stå på vigselbeviset, så måste ni i god tid innan ni gör denna bokningsanmälan, genomföra namnbytet hos Skatteverket.
Läs mer om namnbyte på Skatteverkets hemsida.

Tänk också på att utfärda ett nytt certifikat för e-legitimationen efter att namnbytet hos Skatteverket är bekräftat.
På e-legitimationen ändras inte namnet automatiskt. En elektroniskt ID-handling fungerar på samma sätt som en fysisk ID-handling, exempelvis ett körkort eller ett pass, vilket innebär att man måste beställa ett nytt när man har bytt namn.
Om man exempelvis har ett Mobilt BankID, beställer man ett nytt certifikat hos sin bank.

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa