Oro för barn - anmälan för privatpersoner
För dig som är privatperson
Om du misstänker att ett barn far illa bör du göra en anmälan om oro för barn till socialtjänsten. Behöver du stöd innan du gör en anmälan kan du alltid ringa och rådgöra med socialtjänsten, utan att namnge familjen.
Väljer du att vara anonym, tänk då på att inte logga in eller uppge några uppgifter som kan koppla informationen till dig såsom namn, adress, telefonnummer eller mejladress.
Läs gärna mer här innan du gör din anmälan
Du kan alltid ringa och rådgöra med socialtjänsten innan du anmäler.
Kontaktuppgifter till socialtjänst och socialjour
Starta e-tjänsten
När du klickar på den gröna knappen "Startar e-tjänsten" kommer du att få två alternativ för inloggning. En med e-legitimation och den andra utan e-legitimation, alltså anonymt.
"Logga in och starta e-tjänsten" (med e-legitimation)
"Gå vidare utan inloggning" (anonymt)
Vad händer med min anmälan?
En orosanmälan via e-tjänsten kommer till socialtjänstens mottagning för barn och unga. Det du skickar in här hanteras under kontorstid. Om du gör en orosanmälan vid en annan tidpunkt kommer vi att handlägga den nästkommande arbetsdag.
OBS! Denna e-tjänst bevakas endast under följande tider: Helgfri måndag-fredag klockan 07.30-16.00 Trettondagsafton, valborgsmässoafton och dag före alla helgons dag klockan 07.30-14.00 |
Anmälan via blankett
Vi rekommenderar dig att använda e-tjänsten vid anmälan.
Det finns även en blankett som du kan fylla i direkt, eller skriva ut och fylla i för hand.
Väljer du att vara anonym, lämna inga personuppgifter.
Ärenden som skapas vid inskickad blankett går inte att följa via Mina sidor.
Om du använder blanketten skicka den till:
Myndighetsenheten
Box 22
593 21 Västervik
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
När du har skickat in ditt ärende till kommunen, registreras de personuppgifter som du har uppgett, i kommunens ärendehanteringssystem. Ändamålet är att vi ska kunna kontakta dig för att få kompletterande uppgifter samt att den unge och dess vårdnadshavare har rätt att få reda på vem som har gjort en orosanmälan.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- Hur länge dina uppgifter kommer att sparas beror på vad din anmälan leder till.
- Om din anmälan leder till en utredning bevaras anmälan i personakten enligt gallringsregler.
- Om din anmälan inte leder till en utredning sparas dina uppgifter på socialkontoret i 2 år.
- Ditt ärende kommer att gallras bort från Mina Sidor 14 dagar efter att ärendet har registrerats.
Ett ärende inskickat till kommunen kan därefter eftersökas i kommunens arkiv enligt gällande regler kring utlämnande av allmän handling.
Mottagare av personuppgifter
- Socialnämnden
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Västerviks kommuns Dataskyddsombud. Du når Dataskyddsombuden via vasterviks.kommun@vastervik.se. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialnamnden@vastervik.se
Anneli Gusenhav
anneli.gusenhav@vastervik.se
010-355 52 56
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation för dig som inte vill vara anonym
- Så här skaffar du e-legitimation