Stöd och hjälp för personer med funktionsnedsättning - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningVad kan jag ansöka om?
Läs om mer om vilket stöd som man kan ansöka om enligt LSS och Socialtjänstlagen.
Vem kan ansöka?
Här kan du som är i behov av stöd utifrån funktionsnedsättning ansöka om hjälp och stöd. Den som är i behov av insatser (den sökande) måste själv vilja ta emot stödet. Är du god man, förvaltare, fullmaktshavare kan du ansöka om insatser till någon annan. Du använder då din egen e-legitimation.
Vårdnadshavare
Om den sökande är under 18 år är det du som vårdnadshavare som gör ansökan med din e-legitimation. Är ni två vårdnadshavare behöver båda signera med varsin e-legitimation. Hur det går till kommer att framgå längre fram i e-tjänsten.
Telefonmottagning
Om du inte själv har någon kontakt med Utredningsenheten för äldre och funktionsnedsatta, eller om du är anhörig och vill framföra ditt ärende eller initiera till ett hembesök med din närstående, så är du välkommen att kontakta Utredningsenheten för äldre och funktionsnedsattas mottagning på vår telefontid
Måndag-fredag: 13.00–14.00
Telefon: 010-355 50 51
Postadress
Västerviks kommun
Utredningsenheten för äldre och funktionsnedsatta
Box 22
593 21 Västervik
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Hälsouppgift
- Tolkbehov
- Vårdnadshavare
- Vårdnadsbarn
När du har skickat in ditt ärende till kommunen, registreras de personuppgifter som du har uppgett, i kommunens ärendehanteringssystem. Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att kommunen ska kunna fullfölja sitt uppdrag som myndighetsutövare, samt kunna ge så bra och rättssäker service som möjligt vid handläggningen av ditt ärende.
Vid behandlingen av personuppgifterna tillämpas gällande integritetslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 2 år - Dina personuppgifter gallras bort från Mina sidor och ärendehanteringssystemet efter lagringstiden.
- 3 år - Dina personuppgifter lagras i vårt ärendehanteringssystem så länge som det är nödvändigt för att utföra rättsliga förpliktelser, myndighets- eller avtalsåtaganden gentemot dig.
Mottagare av personuppgifter
- Utredningsenheten för äldre och funktionsnedsatta
- Utförare
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Västerviks kommuns Dataskyddsombud. Du når Dataskyddsombuden via vasterviks.kommun@vastervik.se. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialnamnden@vastervik.se
Utredningsenheten för äldre och funktionsnedsatta
utredningsenheten@vastervik.se
010-355 50 51