Här kan du som anställd göra ett underlag för manuella utbetalningar
Manuella utbetalningar görs bland annat till:
• Leverantörer som endast har bankkontouppgifter på sin faktura
• Kostnadsersättningar
• Utlandsbetalningar
• Utanordningar
Vid registrering måste du ange den person som har rätt att signera utbetalningen. Den som signerar har sedan skyldighet att kontrollera utbetalningen och säkerställa att den är i enlighet med gällande attestreglemente.
Syftet med e-tjänsten är att få en mer snabb och säker hantering av utbetalningarna.
Obs! Innan du lägger in ett ärende, försäkra dig att om att personen som ska signera betalningen är i tjänst och inte har längre frånvaro som sjukskrivning eller semester.
Ärenden som inte signeras inom 30 dagar kommer gallras bort automatiskt.
Sparade ärenden som inte ännu skickats in, gallras bort efter 90 dagar
Undantag som inte ska registreras i denna e-tjänst:
• Utbetalning för tjänster som privatperson utfört till kommunen.
Kommunen har arbetsgivaransvar och är skyldig att redovisa källskatt och betala sociala avgifter. Därför sker dessa utbetalningarna via lönesystemet.
• Personliga utlägg hanteras via lön
• Underlag för utbetalning till personer med skyddad ID
Handläggning
Vi handlägger ärenden varje arbetsdag. Utbetalning sker tidigast nästkommande bankdag vid förutsättning att ärendet är komplett och signerat innan kl. 12:00.
Saknas uppgifter eller andra felaktigheter vid registrering återkopplar vi i ärendet och handläggningstiden kan bli längre.